Omgaan met conflicten op de werkplek is een moeilijke taak, maar een die de meeste managers op een bepaald moment in hun loopbaan zullen tegenkomen. Hoe succesvol een team of organisatie ook is, communicatieproblemen zijn bijna onvermijdelijk. Verschillen in overtuigingen, waarden en levenservaringen kunnen allemaal bijdragen aan misverstanden.
Hoewel de meeste problemen met relatief weinig tussenkomst kunnen worden opgelost, is het maar al te gemakkelijk dat tegenstrijdige perspectieven en verwachtingen escaleren tot een conflict. Met steeds veranderende werkomgevingen en toegenomen presenteïsme, staan mensen onder meer stress en kunnen teams gebroken raken. Het is nu meer dan ooit dat organisaties vandaag managers nodig hebben die een goede mediator zijn in conflict- en geschillenbeslechting. Hieronder vind je een paar redenen waarom het absoluut noodzakelijk is dat managers de kunst van mediation beheersen.
Mediation zorgt ervoor dat de objectiviteit in het proces wordt gehandhaafd.
Het schuldspel en het wijzen met de vinger komen voor in de meeste geschillen. Een manager met een bemiddelingstraining kan de partijen die bij het geschil betrokken zijn, helpen om daar voorbij te komen en zich te concentreren op het gedrag dat de problemen veroorzaakt, in tegenstelling tot het plegen van karaktermoorden. Zowel de betrokken personen als de organisatie kunnen een hoge prijs betalen voor conflicten die niet op een proactieve en effectieve manier worden beheerd. Managers die conflicten erkennen en er effectief mee omgaan, kunnen van grote waarde zijn door het hoge spanningsniveau, de bijbehorende kosten van het inhuren van externe bemiddelaars te verminderen en een meer harmonieuze, gezondere en productievere werkomgeving te creëren.
Bemiddeling – gemeenschappelijk begrip kunnen vinden, conflicten kunnen verminderen.
Als je nadenkt over een relatie, of het nu persoonlijk of professioneel is, zijn de twee dingen waar we altijd naar zoeken, het vermogen om effectief te communiceren en het vermogen om conflicten effectief op te lossen. Effectieve communicatie verstevigt daarom relaties en de persoonlijke ontwikkeling. Managers als getrainde bemiddelaars faciliteren open communicatie om geschillen op een niet-vijandige, vertrouwelijke manier op te lossen. De manager als bemiddelaar is er om de tegengestelde groepen samen te brengen om constructieve communicatie te formuleren en wederzijds aanvaardbare oplossingen te vinden.
Bemiddeling zorgt voor het herstel en het welzijn van relaties op het werk.
Conflicten hebben een negatieve invloed op het emotionele en fysieke welzijn van de betrokkenen en erdoor getroffen personen. Conflicten op de werkplek eisen een ongelooflijke tol, niet alleen van de individuen zelf, maar ook van het werk en de teamgenoten. Managers die zijn opgeleid in conflictbeheersingsvaardigheden, kunnen de werkrelatie waar mogelijk herstellen en onderhouden, waarbij ze zich richten op tevreden medewerkers en productieve werkdynamiek.
Instrument
Vooruitstrevende werkgevers gebruiken bemiddeling als een instrument om een productievere, op samenwerking gerichte werkplek te creëren. Bemiddeling moet niet alleen worden overwogen in gevallen waarin het potentieel voor juridische blootstelling en kosten duidelijk zijn, maar ook in elk geval waarin een succesvolle werkrelatie wordt bedreigd door conflicten en in elk geval waarin de conflicterende partijen bereid zijn samen te werken om hun geschillen op te lossen. Door creatief gebruik te maken van mediation kan de werkgever conflicten op de werkplek omzetten in een voordeel voor de hele organisatie.