Social media blijkt steeds meer invloed te hebben op de persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming van mensen en met name de jeugd. Maar welke factoren hebben hier het meeste invloed op en hoe uit zich dit. Bekend is namelijk ook dat social media zorgt voor een grotere verbondenheid met de omgeving en dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Maar zo hebben YouTube abonnees bijvoorbeeld ook een grote impact op het zelfbeeld van een persoon. Maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling en het onderscheiden van feiten en onjuistheden wordt beïnvloedt door de huidige social media. Maar social media kan ook ingezet worden om jezelf als merk te ontwikkelen, we zetten de invloed van social media op je persoonlijke ontwikkeling op een rijtje.
Waarom gebruikt men social media?
Social media wordt om veel verschillende redenen gebruikt, veel jongeren gebruiken het bijvoorbeeld om contact te houden met vrienden en familie om te zien wat hun bezig houdt. Social media is relatief laagdrempelig en zorgt er daarom ook voor dat een ieder er gebruik van kan maken en kan posten of liken wat hij of zij wil. Maar ook sociale media als youtube en facebook bieden de mogelijkheden op interactie met anderen of brengen je informatie. De mogelijkheden zijn dus groot op sociale media, ook voor ondernemingen zijn de mogelijkheden tot promotie van producten bijvoorbeeld groot.
Hoe ontwikkelt een identiteit zich op social media
De identiteit en persoonlijke ontwikkeling van een persoon vormen zich door de omgeving maar ook steeds meer door de sociale media. Zijn of haar visie worden ontwikkelt en op basis hiervan worden meningen en ideeën gevormd. Een persoon ontwikkelt vier verschillende identiteiten waarvan een sociale identiteit. Deze identiteit wordt groots beïnvloedt door sociale media. Sociale interactie en relaties tussen personen onderling vormen deze sociale identiteit en op sociale media kan deze identiteit makkelijk gevormd worden. Zo kan iedereen bijvoorbeeld snel googlen naar modellen, mode of ideeën. Maar ook views, likes en reacties spelen hier een belangrijke rol in. Mensen met veel likes of views hebben vaak een beter zelfbeeld of sociale media, Krijg meer youtube views.
Online influencers en samenwerkingen
Online influencers en de samenwerkingen die zij aangaan met bedrijven spelen ook een grote rol in de persoonlijke ontwikkelingen van mensen, met name jongeren. Online influencers stralen een bepaalde identiteit uit die jongeren zichzelf ook eigen willen maken. Hier spelen bedrijven dan weer op in door samenwerkingen aan te gaan met influencers die aansluiten bij hun doelgroep. Hier liggen voor bedrijven dus vaak grote mogelijkheden die niet alleen de persoonlijke ontwikkelingen van individuen beinvoeden maar ook de commerciële ontwikkelingen van het betreffende bedrijf. Een goede influencer zorgt er namelijk ook voor dat zijn of haar samenwerkingen en doelgroep aansluiten op desbetreffende samenwerkingen.
Zelfbeeld en ontwikkeling door social media
Persoonlijke ontwikkeling wordt dus beïnvloedt door het zelfbeeld van een individu. Dit zelfbeeld wordt vaak positief maar ook zeer geregeld negatief beïnvloedt door social media. het is daarom ook belangrijk hier goed mee om te gaan en je hier ook bewust van te zijn. Want welke berichtgeving vindt jij belangrijk en wat is de invloed van likes, reacties en views op jouw gedrag. Gedraag je je hierdoor anders of blijf je stoïcijns. Social media biedt dus veel mogelijkheden maar kan soms ook lastig zijn om mee om te gaan.