De Balanced Scorecard (BSC) helpt je controle te houden over de implementatie van je strategie. De naam “balanced scorecard” is ontstaan vanuit het idee om naast traditionele financiële maatregelen ook te kijken naar strategische maatregelen. Zo ontstaat een meer ‘gebalanceerde’ blik op processen.
Bedrijven gebruiken de BSC om:
- Te communiceren wat ze proberen te bereiken
- Het dagelijkse werk dat iedereen doet af te stemmen op de strategie
- Prioriteit te geven aan projecten, producten en services
- De voortgang op weg naar strategische doelen te meten en te bewaken
De evolutie van de Balanced Scorecard
Het concept van balanced scorecard is geëvolueerd van het eenvoudige gebruik van perspectieven naar een holistisch systeem voor het meten en bewaken van strategieën. Een belangrijk voordeel is dat het organisaties een manier biedt om de verschillende componenten van strategische planning en beheer op elkaar af te stemmen. Dit zorgt voor een zichtbare relatie tussen de projecten en programma’s waaraan mensen werken, de metingen die worden gebruikt om het succes (KPI’s) te meten, de strategische doelstellingen die de organisatie probeert te bereiken, en de missie, visie en strategie van de organisatie.
Wie gebruikt Balanced Scorecards?
Balanced Scorecards worden wereldwijd op grote schaal gebruikt in het bedrijfsleven en de industrie, de overheid en non-profitorganisaties. Meer dan de helft van de grote bedrijven in de VS, Europa en Azië gebruikt de BSC, en het gebruik neemt nog steeds toe. Een recent wereldwijd onderzoek plaatste de balanced scorecard op de vijfde plaats in de top tien van meest gebruikte managementtools. De Balanced Scorecard is een van de meest invloedrijke zakelijke ideeën van de afgelopen 75 jaar.
4 verschillende perspectieven
Met een BSC wordt een organisatie onderzocht vanuit vier verschillende perspectieven om te helpen bij het ontwikkelen van doelstellingen, maatregelen (KPI’s), doelen en initiatieven:
- Financieel (of rentmeesterschap): geeft een overzicht van de financiële prestaties van een organisatie en het gebruik van financiële middelen
- Klant / belanghebbende: bekijkt de prestaties van de organisatie vanuit het perspectief van de klant of de belangrijkste belanghebbenden waarvoor de organisatie is opgericht
- Intern proces: bekijkt de kwaliteit en efficiëntie van de prestaties van een organisatie met betrekking tot het product, de diensten of andere belangrijke bedrijfsprocessen
- Organisatorische capaciteit (of leren en groeien): beschouwt menselijk kapitaal, infrastructuur, technologie, cultuur en andere capaciteiten die essentieel zijn voor baanbrekende prestaties