In Nederland hebben we veel ondernemingen. Van grote miljardenbedrijven tot zelfstandigen zonder personeel, het verschil kan niet groter. Wat voor elke onderneming hetzelfde is, is dat ze afhankelijk zijn van klanten. Platgezegd brengen klanten geld in het laatje en onderaan de streep is dat waar het over gaat. De onderneming moet per slot van rekening geld verdienen om levensvatbaar te zijn. Om zo goed mogelijk de klant te kunnen bedienen, is het belangrijk om te weten wie je klant is en wat zijn behoeften zijn. Hier kom je achter door je doelgroep in kaart te brengen middels een doelgroeponderzoek.
Dit is een doelgroeponderzoek
Met een doelgroeponderzoek breng je zo goed mogelijk je doelgroep in kaart. Wanneer je als onderneming dameskleding verkoopt, is je doelgroep vrouwen. Sommige kledingstijlen zijn meer in trek bij jongere vrouwen en andere stijlen juist weer bij de wat ouderen vrouwen. Doormiddel van een doelgroeponderzoek kan je jouw doelgroep in kaart brengen. Past jouw kleding meer bij jongere vrouwen of juist bij ouderen vrouwen? Is de doelgroep bekent met jouw bedrijf of merk? Hoe beoordeelt de doelgroep jouw bedrijf en merk? Door antwoord te krijgen op deze en soortgelijke vragen, kan je goed je doelgroep in kaart brengen en weet je beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep. Met deze informatie kan je een goed plan maken hoe je in gaat spelen op deze behoeften en de doelgroep gaat benaderen.
Zelf een online marktonderzoek uitvoeren
Het laten uitvoeren van een online marktonderzoek of doelgroeponderzoek door een professioneel bedrijf kan flink in de kosten lopen. Grote ondernemingen kunnen hier makkelijk budget voor vrij maken. Voor kleinere ondernemingen is geld vaak het probleem. Door zelf op een laagdrempelige manier online een marktonderzoek uit te voeren, kan je zonder al te veel geld te besteden een gedegen onderzoek uitvoeren. De vragen en het aantal respondenten bepaal je zelf. Zo bepaal je zelf hoe je onderzoek eruit komt te zien en bepaal je zelf altijd hoeveel geld je aan een onderzoek uitgeeft. De resultaten van online marktonderzoek zijn al binnen een uur te verkrijgen.
Voor meer over marketing en meer, klik hier