Heb je zelf een webshop gemaakt of een webshop laten maken en heb je maandelijks duizenden bezoekers, maar leveren deze bezoekers nog weinig conversie op? Dat is zonde van je webshop. Want je kan veel bezoekers naar je website trekken, maar als zij niet converteren, schiet je hier weinig mee op. Met conversieratio optimalisatie (CRO) zorg je ervoor dat meer bezoekers gaan converteren en je dus meer omzet uit je webshop haalt.
Wat zijn conversies?
Conversies kunnen heel verschillend zijn. Dit hangt af van wat voor doel je met je website of webshop hebt. Een bekende conversie is een aankoop in de webshop, maar aanmelden voor een nieuwsbrief en contact opnemen zijn ook acties die als conversie gerekend kunnen worden. Kort samengevat is een conversie een bepaalde actie die jij wilt dat gebruikers op jouw website uitvoeren.
Haal meer omzet uit je webshop met conversie optimalisatie
Met conversie optimalisatie probeer je meer conversies te behalen uit de mensen die je website of webshop bezoeken. Met wat voor aanpassingen kan je van bezoekers klanten maken? Er zijn veel dingen die (onbewust) invloed hebben op het gedrag van een bezoeker. Een bestel button in een andere kleur kan al zorgen voor meer conversies. Vooraf weet je niet welke kleur button het best werkt. Hier kom je achter door te testen. Een deel van je bezoekers laat je naar website A gaan met een oranje bestelbutton en een deel laat je naar website B gaan met een groene bestelbutton. Na een paar maanden kan je zien welke kleur button meer conversies opleveren. En zo zijn er nog tal van aanpassingsmogelijkheden op je website waarmee je jouw webshop of website verbeteren kunt.
Waarom het verstandig is om te investeren in conversie optimalisatie
Wanneer je maandelijks veel geld aan SEO en SEA uitgeeft om het aantal bezoekers naar je webshop te verhogen, is het zonde als deze extra bezoekers niet zorgen voor meer conversies. Belangrijk is daarom om te kijken hoe je meer conversies behaalt uit je webshopbezoekers. Als niet 2% maar 4% van je bezoekers daadwerkelijk wat koopt, zorg je voor meer omzet zonder dat je hier extra bezoekers voor nodig hebt.
Wat is je conversieratio?
Online marketingbureaus hebben het vaak over conversieratio. Om online succesvol te zijn, is het belangrijk om een zo hoog mogelijk conversieratio te behalen. Een conversieratio is het aantal bezoekers van je website die daadwerkelijk een conversie doen. Stel je krijgt maandelijks 1000 bezoekers op je webshop en haalt hier 10 conversies uit. Dan is je conversieratio 1%. Met CRO probeer je dit conversieratio te optimaliseren. Als het je lukt door aanpassingen op je website niet 10 maar 20 conversies weet te behalen, is je conversieratio 2%.