Als we denken aan het meten van het succes van onderwijs, komen termen als cijfers, examens en toetsen vaak als eerste in ons op. Echter, er is een benadering van evalueren die steeds meer aandacht krijgt en zich richt op de ontwikkeling van kinderen en continue verbetering van het onderwijs. Deze benadering staat bekend als “formatief evalueren.” In dit blog zullen we bespreken wat formatief evalueren inhoudt en hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen.
Wat is formatief evalueren?
Formatief evalueren is een onderwijspraktijk die gericht is op het verzamelen van informatie over de voortgang en prestaties van jongeren in alle leeftijdscategorieën om het onderwijs te verbeteren, in plaats van alleen om cijfers te geven. Het is een continu proces dat plaatsvindt tijdens het leerproces, niet alleen aan het einde van een eenheid of een schooljaar. Het doel van formatief evalueren is om docenten in staat te stellen de instructie aan te passen aan de behoeften van de leerlingen en om de leerlingen bewust te maken van hun sterke punten en zwakke punten.
Hoe werkt formatief evalueren?
Formatief evalueren omvat een verscheidenheid aan activiteiten en technieken om de voortgang van jongeren te meten. Dit kan onder meer het stellen van vragen, het gebruik van korte quizzen, peer-assessments en het bekijken van opdrachten en projecten zijn. Belangrijk is dat deze evaluaties geen eindcijfers opleveren, maar eerder inzicht geven in wat jongeren begrijpen en waar ze hulp nodig hebben.
Docenten verzamelen de informatie uit deze formatieve beoordelingen en gebruiken deze om hun instructie aan te passen. Als bijvoorbeeld blijkt dat de meerderheid van de jongeren moeite heeft met taal, rekenen of lezen, kan de docent besluiten om extra tijd in te ruimen voor taal- en rekenoefeningen en het lezen van kinderboeken. Aan de andere kant, als de jongeren een onderwerp goed begrijpen, kan de docent verder gaan met nieuw materiaal.
Bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen
Formatief evalueren draagt op verschillende manieren bij aan de ontwikkeling van kinderen:
Persoonlijke groei:
Het geeft leerlingen inzicht in hun eigen voortgang en helpt hen zich bewust te worden van hun sterke en zwakke punten. Hierdoor kunnen ze hun eigen leren actief sturen en werken aan hun zwakkere gebieden.
Aanpassing van onderwijs:
Door te begrijpen waar leerlingen moeite mee hebben, kunnen docenten hun instructie aanpassen en personaliseren. Dit zorgt ervoor dat elk kind de beste kans heeft om te slagen.
Motivatie:
Formatieve evaluaties moedigen een groeimindset aan, waarbij fouten en uitdagingen als kansen voor leren worden gezien. Dit motiveert kinderen om uitdagingen aan te gaan en te blijven leren.
Betrokkenheid:
Het betrekt leerlingen actief bij hun eigen leerproces en vergroot hun betrokkenheid bij de lesstof.
Continue verbetering:
Formatieve evaluaties helpen scholen en docenten om hun onderwijspraktijken voortdurend te verbeteren, wat ten goede komt aan alle jongeren.
Samenvattend
Formatief evalueren is een krachtig hulpmiddel voor het onderwijs dat de nadruk legt op groei, leren en verbetering. Het draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen door hen in staat te stellen hun eigen leerproces te beheren en docenten te voorzien van waardevolle inzichten om effectievere instructie te bieden. Het is een benadering die niet alleen cijfers meet, maar de echte groei en vooruitgang van elke student bevordert.
Meer van dit soort blogs lezen? Klik dan hier.