Als professional moet je tegenwoordig hard aan je personal branding werken. Of dat nou is als sprekers op evenementen of in televisieprogramma’s of via social media advertenties en je persoonlijke website. Een skill, die vrijwel voor ieder kanaal essentieel is is copywriting en gezien het feit dat 95% van alle Nederlanders de klantreis start in Google is SEO copywriting in het bijzonder een waardevolle skill geworden.
Copywriting vs. informatieve teksten schrijven
Er is een verschil tussen beschrijvende of informatieve teksten en copywriting, waarbij copywriting echt bedoeld is om de lezer aan te zetten tot actie. De meest voorkomende acties online zijn:
- product bestellen
- bestanden downloaden
- content delen via social media
- formulieren invullen (bv. het contactformulier)
- contact opnemen (via bv. een e-mail of telefoon link)
Er zou dus ook een verschil zijn tussen SEO-teksten schrijven en ‘SEO copywriting’ voor het ‘gemak’ van dit artikel beschouwen we ze beide even als hetzelfde.
Wat doet SEO copywriting dan?
Een SEO copywriter schrijft een tekst, die zowel de bezoekers van de website verleidt tot actie als ook Google verleidt tot het vinden en hoog ranken van de content.
Dat betekent enerzijds dat je bij het schrijven van je teksten goed moet letten op zaken als:
- actief schrijven
- korte zinnen
- duidelijke paragraafkoppen
- visuele elementen (zoals o.a. deze bullet list)
- korte alinea’s
- etc.
Daarnaast moet je bij het schrijven letten op de zaken die Google helpen het onderwerp te herkennen (Google is nog niet zo goed met Nederlands als het met Engels is). Denk hierbij aan:
- waar moet je het zoekwoord in de tekst laten
- hoe vaak moet je het zoekwoord terug laten komen in een tekst
- hoe lang moet een tekst zijn
Meer over Google als goede content ziet (voor zowel ‘zichzelf’ als lezers, lees je in het externe artikel ‘Goede content volgens Google‘.
Hoe helpt SEO copywriting me dan als thought leader?
Door te zorgen dat jouw content bovenaan in Google komt en ook de lezers echt aanspreekt realiseer je een aantal belangrijke zaken:
- vertrouwen; mensen vertrouwen Google en als Google jou vertrouwt door je content bovenaan te zetten straalt dat vertrouwen af op jou en je content.
- autortiteit; goed vindbare en overtuigende content zorgt ervoor dat mensen je als autoriteit gaan zien
- wederkerigheid: door veel kennis te delen zullen mensen geneigd zijn bij je aan te kloppen als ze zelf aan de slag zijn gegaan met die kennis, maar er toch niet helemaal uitkomen.
Autoriteit en wederkerigheid zijn uiteraard 2 overtuigingsprincipes van Robert Cialdini.